Olen järkyttynyt. En siitä, että Eduskunnassa tehdyn kyselyn mukaan siellä työskentelevät naiset ovat kokeneet seksuaalista häirintää. Valitettavasti tätä ilmiötä tapaa hyvin yleisesti työpaikoilla - miksi siis Eduskunta olisi siitä poikkeus. Järkyttynyt olen siellä työskentelevien miesten kannanotoista asiaan.

Käsitteet sekaisin, feministien touhotusta, miehiä sorretaan. Ei kai jonkun mekon kehuminen ole seksuaalista häirintää. Ei varmasti, mutta rintojen tuijotus, takamuksen ja rintojen kouriminen, alentavat puheet... Ne kyllä ovat juuri sitä itseään. Iltapäivälehdissä haastatellut, keski-iän ylittäneet miehet pitävät täysin hyväksyttävänä sitä, että "katsellaan kauniita naisia" ja "heitetään vitsiä mitä kuullaan tuolla turuilla ja toreilla" - ehkäpä kyse onkin pitkälti siitä, miten asiat tehdään.

Työskentelen miesvaltaisella työpaikalla. Jutut ovat miehisiä ja välillä hyvinkin roiseja. En koe seksuaalisena häirintänä, jos joku kertoo omasta elämästään ja parisuhteestaan ehkä värikkäinkin ilmaisuin. En pahastu siitä, että joku minua silmiin katsoen sanoo jonkun kauniin sanan ulkonäöstäni. En suutu sähköpostiin tulevasta vitsiviestistä, mikä kiertää tutussa porukassa aikansa.

Siitä kyllä ahdistun, kun oman isoisäni ikäinen mies tuijottaa minulle puhuessaan rintojani ja "vahingossa hipaisee" takamustani perään irstaasti hymyillen. Ja siitäkin, että takamukseni ulkomuotoa ja -näköä kommentoidaan kahviautomaattimafiassa. En koe kohteliaisuutena, että jonkun kuitenkin itselleni vieraan miehen mielestä "tytöllä on pantavan näköinen perse ja hyvät tissit". En ilahdu siitäkään, että asiakastilaisuudessa tai muussa minulle työn kannalta pakollisessa tapahtumassa minulle ehdotetaan muutaman oluen jälkeen seksiä, asetetaan käsi tuttavallisesti reidelle tai koetetaan suudella. Vaikka mies kokisi olevansa omasta mielestään ihana ja vastustamaton, tällaiseen tilanteeseen vastoin tahtoaan joutuminen on naiselle vastenmielistä, ahdistavaa, pelottavaa ja iljettävää. Ei kohteliaisuus.

Suomessa ihmisen sukupuolista koskemattomuutta loukkaavat rikokset ovat aliarvostettuja, jos näin voi sanoa. Tarkoitan tällä sitä, että naisen voi raiskata ja lasta voi hyväksikäyttää ilman kovinkaan merkittäviä seurauksia. Raiskattu nainen joutuu aina ensin puolustautumaan: ei, minä en kerjännyt sitä. Ei, minulla ei ollut lyhyttä hametta enkä antanut ymmärtää haluavani seksiä. Kyllä, olin ravintolassa ja olin humalassa, mutta tarkoittaako se sitä, että kuka tahansa voi tulla pakottamaan minut seksiin halutessaan?

Ehkä Eduskunnassa tehty kysely ja sen tulokset kertovat jotain seksuaalirikollisten lievistä tuomioista. Ehkä mitätöivä ja vähättelevä asenne tulee jostain sieltä, nykyisten ja menneiden vaikuttajien mielistä. Seuraavalla äänestyskerralla otan taas yhden uuden asian huomioon omaa ehdokasta valitessani. Nykyinen kun meni vaihtoon. Syynä seksuaalista häirintää vähättelevät - sitä suorastaan puoltavat - lausunnot päivän lehdissä.